loading

0%
image
ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО

Магистърската програма за специалност „Дигитален стартъп бизнес“ е разработена в отговор на нарастващия интерес и нужди на обществото към подготовката на високообразовани дигитални предприемачи, способни не само да идентифицират, но и да създават предприемачески възможности и на тяхна основа да стартират и развиват нови, конкурентоспособни, с потенциал за растеж дигитални предприятия.


Приемът на студенти стартира от академичната 2024/2025 учебна година.


Целите на обучението в магистърската програма „Дигитален стартъп бизнес“ са:

  • Подготовка за предприемаческа кариера: Програмата има за цел да подготви студентите да станат успешни предприемачи, които могат да създават и управляват свои собствени дигитални стартъпи.
  • Развитие на предприемачески дух: Програмата цели да развие предприемаческия дух на студентите, като ги научи как да разпознават възможности, да решават проблеми и да иновират в дигиталната среда.
  • Разбиране на дигиталните технологии и иновации: Програмата осигурява фундаментални знания за последните дигитални технологии и иновации, които са важни за дигиталния стартъп бизнес.
  • Развитие на уменията за управление на стартъпи: Целта е да се научат студентите как да управляват дигитални стартъпи, включително управление на проекти, ресурси и финанси.
  • Придобиване на маркетингови умения: Програмата цели да научи студентите как да създават и изпълняват маркетингови стратегии, които да помогнат за разработка на пазара и привличане на клиенти.
  • Способност за адаптация към бързо променящата се среда: Магистърската програма е насочена към подготовка на студентите да се адаптират към промените в технологичния пейзаж и бизнес средата.
  • Умения за сътрудничество и лидерство: Програмата цели да развие уменията за работа в екип и лидерство, които са важни за успешното управление на дигитални стартъпи.
  • Подготовка за финансиране и инвестиции: Студентите трябва да се научат как да привличат финансиране и инвестиции за своите стартъп проекти.
  • Придобиване на етични и правни познания: Програмата трябва да научи студентите да съобразяват дейността на техните стартъпи с етични и правни стандарти.
  • Практически опит и изграждане на мрежа от контакти: Програмата може да предостави възможности за стажове и сътрудничество с партньори, както и да помогне на студентите да разширят своята професионална мрежа.

Тези цели ще помогнат на студентите да се подготвят за успешна кариера в областта на дигиталните стартъпи и предприемачеството в дигиталната среда.

image

СЪДЪРЖАНИЕ НА ОБУЧЕНИЕТО

Обучението по програмата обхваща пет задължителни дисциплини, три избираеми (всяка от тях се избира измежду три възможни или общо девет избираеми дисциплини) и една факултативна дисциплина.


Общотеоретичното съдържание на обучението обхваща ключовите теоретични въпроси, свързани с: Основите на дигиталното предприемачество, изучаване на историята и развитието на дигиталните стартъпи, познаване на ключовите понятия и термини в областта на дигиталното предприемачество; стратегии за дигитален маркетинг и техники за привличане на клиенти, планиране и изпълнение на маркетингови кампании в дигитална среда, използване на социални медии, търсещи машини, уебсайт и SEO оптимизация и други инструменти за дигитален маркетинг от предприемачите; Обзор на актуални дигитални технологии и иновации, разбиране на тенденциите в сферата на информационните технологии и технологичните иновации, използване на дигиталните технологии за придобиване на конкурентни предимства; Развитие на дигитална креативност и креативно мислене, разработване и разпознаване на иновативни идеи, подпомагане на предприемаческия дух и усъвършенстване на предприемаческите умения; Процеса на стартиране на дигитален бизнес - от идеята до първите клиенти, изграждане на бизнес модел и план за стартиране на дигитално предприятие, разглеждане на успешни истории за стартиране на дигитални стартъпи.


Избираемите дисциплини, включени в магистърската програма „Дигитален стартъп бизнес“, предоставят на студентите допълнителни специализирани знания и умения в областите, от които се интересуват и които са важни за тяхната бъдеща кариера в дигиталния свят. Специализираното съдържание на обучението обхваща специфичните проявления и приложения на общотеоретичните въпроси в контекста на особеностите на дигиталния стартъп бизнес, свързани с: Стратегическо и оперативно управление на дигитални стартъпи; Управление на ресурси, бюджети и рискове в стартъп контекст, методи и модели за оценка на стартъп бизнес модели; Разработка и изпълнение на дигитални стратегии за растеж на стартъпи, анализ на конкуренцията и потребителските тенденции в дигиталната среда; Приложения на изкуствения интелект в дигиталните стартъпи и развитие и внедряване на AI проекти в бизнеса; Лидерски умения и стилове в дигиталния стартъп контекст и управление на екипи и култура на работа в стартъп бизнесите; Процес на подготовка и привличане на инвестиции за стартъп проекти и финансови инструменти и анализ на стартъп бизнеси; Дигитални маркетингови стратегии за e-Commerce успех, управление на доставките и клиентската поддръжка в дигиталния стартъп бизнес; Рискове и заплахи в дигитална среда и как да се защитават данните и информацията на стартъп бизнесите, стандарти и закони, свързани с киберсигурността и изграждане на киберсигурна култура в стартъпите; Планиране, изпълнение и контрол на дигитални проекти, събиране, обработка и анализ на данни за вземане на бизнес решения; Създаване на силни дигитални брандове и идентичности; Правни аспекти на работата в дигитална среда, включително закони за защита на данните, интелектуална собственост и е-търговия, закони и регулации, които се отнасят към дигиталните стартъпи и бизнеси; Практически умения и опит в разработването и управлението на дигитални стартъп проекти, сътрудничество със стартъп инкубатори и акселератори.


Тези теми предоставят на студентите знания и умения, необходими за успешно управление на дигитални стартъпи и предприемачески проекти. Те съчетават теоретично обучение с практически упражнения и реални проекти, за да подготвят студентите за предизвикателствата на съвременния дигитален бизнес свят и да им помогнат да развият предприемаческия си потенциал.


Ресурсите за обучението в магистърската програма са:

  • наличие на собствена изследователска и преподавателска база и резултати;
  • опитни изследователи и преподаватели;
  • участие на представители на практиката (дигитални предприемачи, собственици на дигитални бизнеси, мениджъри) в учебния процес като гост лектори, ментори, консултанти;
  • силно развити международни партньорства и мрежи - резултат от реализирани съвместни проекти, семинари, конференции и други.


image

ЗНАНИЯ, УМЕНИЯ И ПРОФЕСИОНАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ


Завършилите магистратурата по специалност „Дигитален стартъп бизнес“, притежават следните:

Теоретични знания за:

  • основните теории, концепции, принципи и закономерности, приложими в областта на дигиталния стартъп бизнес;
  • формирането на условия и предпоставки за оригиналност и креативност в разработването и прилагането на нови идеи и решения чрез създаване на нови предприятия;
  • връзките между различните изучавани проблемни области на дигиталното предприемачество, както и на други области на знанието, имащи връзки с него.

Фактологически (специфични) знания за:

  • ролята, значението и динамиката на дигиталното предприемачество в икономиката, обществото и в международен бизнес контекст;
  • предпоставките и условията за успешно стартиране, управление и развитие на дигитален стартъп бизнес;
  • специфичните маркетингови подходи, стратегии и инструменти, приложими в дигиталния стартъп бизнес;
  • основните източници на финансиране/ кредитиране и инвестиране в дигитални предприятия;
  • успешното партньорство на дигитални предприятия със свързани стопански и нестопански организации.

Познавателни умения за:

  • диагностика на проблемите на дигиталния стартъп бизнес и тяхното разрешаване въз основата на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области;
  • генериране на нови знания и процедури, свързани с провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации в дигиталния стартъп бизнес;
  • прилагане на креативни и иновативни методи и инструменти, подпомагащи решаването на конкретни задачи и проблеми в дигиталното предприемачество в сложна и динамично променяща се бизнес среда.

Практически умения за:

  • анализ и оценка на основните процеси и събития в икономиката и обществото, проблемите и възможностите за/ на дигиталния стартъп бизнес;
  • оценка на бизнес идеите, предимствата и недостатъците при стартиране на конкретен дигитален стартъп бизнес;
  • управление и развитие на дигитално предприятие с отчитане на спецификите и особеностите при прилагането на адекватни подходи, форми и инструменти;
  • адаптация на чужди добри практики в дигиталното предприемачество с отчитане на българските специфични условия;
  • изграждане на бизнес мрежи и партньорства, включително международни, с участието на дигитални предприятия.

Компетентности:

  • предприемачески компетентности, в т.ч. за:
    • разработка на бизнес идеи: студентите ще научат как да разпознават и разработват иновативни идеи за нови продукти или услуги, които да предложат на пазара.
    • стратегическо мислене: ще развият способността да мислят стратегически и да планират развитието и растежа на своя дигитален стартъп или бизнес проект.
    • управление на ресурси: ще научат как да управляват ефективно ресурсите на своя бизнес, включително хора, финанси и технологии.
    • маркетинг и продажби: ще придобият знания и умения за създаване на маркетингови стратегии и техники за привличане на клиенти и растеж на бизнеса.
    • финансова грамотност: ще научат как да планират, управляват и анализират финансите на своя дигитален стартъп, включително бюджетиране и привличане на инвестиции.
    • управление на проекти: ще развият уменията си за управление на проекти, което е важно за успешната реализация на идеите им и разработката на продукти и услуги.
    • иновативно мислене: ще придобият умения за иновативно мислене и решаване на проблеми, което е от ключово значение за развитието на нови продукти и услуги.
    • комуникационни умения: ще се научат как да комуникират ефективно с различни аудитории, включително инвеститори, клиенти и колеги.
  • дигитални компетентности, в т.ч. за:
    • създаване, ползване, филтриране и споделяне на дигитално съдържание;
    • безопасна работа в дигитална среда, вкл. включително компетентности във връзка с киберсигурността;
    • управляване и защитаване на информация, съдържание, данни и цифрови самоличности;
    • защита на интелектуалната собственост;
    • разбиране как технологиите могат да се използват за създаване и управление на дигитални стартъпи;
    • използване на данни, вкл. събиране, анализиране и интерпретиране на данни за вземане на бизнес решения и подобрение на продуктите.
  • самостоятелност и отговорност, в т.ч. за:
    • изграждане на вътрешноорганизационни структури и самостоятелно управление на екипи за решаването на сложни проблеми, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
    • проява на творчество и новаторство при разработването на самостоятелни бизнес проекти;
    • иницииране на процеси и организиране на дейности, изискващи висока степен на съгласуваност;
  • ключови компетентности за учене, в т.ч. за:
    • системно и задълбочено оценяване на собствените познания и идентифициране на потребности от нови знания;
    • използване на разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
    • владеене на богат понятиен апарат и проява на способности за концептуално и абстрактно мислене;
  • комуникативни и социални компетентности, в т.ч. за:
    • ясно и достъпно представяне и аргументиране на собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
    • разработване и излагане на аргументирани схващания относно социални процеси и практики, и обосноваване на предложения за тяхното усъвършенстване или промяна;
    • прилагане на професионална терминология на някои от най-разпространените европейски езици;
  • за професионална реализация, в т.ч. за:
    • събиране, обработване и интерпретиране на специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от изучаваната област;
    • интегриране на широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
    • обосновани преценки и намиране на решения в сложна професионална среда на разнообразни взаимодействия;
    • иницииране на промени и управление на процесите на развитие в сложни условия;
    • ангажиране с важни научни, социални и нравствени проблеми, възникващи в процеса на работата или обучението.

Посочените знания, умения и компетентности са в съответствие с Националната квалификационна рамка и Европейската референтна рамка на Ключовите компетентности за учене през целия живот).



image

ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО


Завършилите специалност „Дигитален стартъп бизнес“ в ОКС „магистър“ имат възможност за успешна професионална реализация като:

  • Създатели на собствен дигитален стартъп бизнес или развиващи вече съществуващия си дигитален бизнес.
  • Участници в различни структури - управителни съвети, бордове на директори, сдружения и т.н.
  • Консултанти по управление и развитие на дигитални предприятия.
  • Експерти, мениджъри и правещи политиките в различни правителствени и неправителствени организации, подкрепящи дигиталния стартъп бизнес.
  • Експерти и мениджъри в инкубатори, акселератори, технологични паркове и други организации, сред чиито приоритети е насърчаване на дигиталното предприемачество.
  • Разработчици, координатори и мениджъри на национални и международни проекти в областта на дигиталното предприемачество.

Завършилите специалност „Дигитален стартъп бизнес“ в ОКС „магистър“ имат възможност за продължаване на обучението в ОНС „доктор“.


Студентите за нас

Отзиви за обучението по Предприемачество в катедра "Предприемачество", УНСС

Кристина Димова

магистър по Предприемачество

"Обучението по Предприемачество в катедра 'Предприемачество' на УНСС беше едно от най-значимите и вдъхновяващи преживявания в моя академичен път. Преподавателите са изключително компетентни и подкрепящи, а програмата е добре структурирана и покрива всички аспекти на създаването и управлението на бизнес. Благодарение на придобитите знания и умения, успях да стартирам и развия собствен успешен бизнес. Препоръчвам горещо това обучение на всеки, който иска да реализира идеите си и да стане успешен предприемач."

Християн Стоилков

собственик на бранда Factory Success-MTM

"Като собственик на бранда Factory Success-MTM, мога с увереност да кажа, че обучението по Предприемачество в УНСС ми предостави необходимите инструменти и знания за успех. Практическите примери и реалните бизнес казуси, които разглеждахме в часовете, ми помогнаха да развия критично мислене и да вземам информирани решения. Също така, мрежата от контакти, която изградих по време на обучението, продължава да ми бъде от полза в професионалния ми живот. Катедра 'Предприемачество' определено е правилният избор за всеки, който има амбиция и страст към бизнеса."

Цветелина Динчева

бакалавър по Предприемачество

"Завършването на бакалавърската програма по Предприемачество в УНСС беше едно от най-добрите решения в живота ми. Катедра 'Предприемачество' предлага не само теоретични знания, но и много практически умения, които са от съществено значение за успешното управление на бизнес. Преподавателите са професионалисти с реален опит и винаги готови да помогнат и насочат студентите. Тази програма ми помогна да развия своята бизнес идея и да я превърна в успешен проект. Горещо препоръчвам на всеки, който има желание да постигне нещо голямо в света на бизнеса, да избере катедра 'Предприемачество'."

Партньори